Elmélkedés a vakcinától a kísérleti egerekig
2020. augusztus 12. írta: Judit.P

Elmélkedés a vakcinától a kísérleti egerekig

Ebédidőben olvastam az interneten, hogy krónikus betegségek és allergiák esetében nem javasolt a Covid-19 elleni orosz vakcina. Érdekelt a cikk, belenéztem. Viszonylag az elején megálltam az olvasással, mert elgondolkodtatott az a mondat, hogy „szakemberek megvizsgálták a készítmény embriótoxicitását és arra a megállapításra jutottak, hogy állatok több nemzedékében nem gyakorolt negatív hatást a magzatra”. Konkrétan, a „több nemzedék” rész lepett meg.

Felolvastam a kolléganőmnek is, és tippelgetni kezdtünk, milyen állaton kísérletezhettek vajon, és mennyi lehet a „több nemzedék”?

animal-1554745_1920.jpg

Kolléganő szerint patkányokon. Nekem a „kísérleti nyúl” kifejezés ugrott be. A több nemzedékre kiterjedő vizsgálat azonban ellentmondott ennek az ötletnek. A nyúl elég nagy állat, és bár szapora, a vírusos időszakban olyan sok nyúl generáció nem valószínű, hogy belefért.

Vannak kísérleti egerek is, jött a következő gondolat. Ez mindkettőnknek tetszett. Lássuk az egereket! (Persze csak elméletben, élőben inkább nem. Mert a mesében aranyosak, a plüssfigurák is kedvesek, de az igazi, mozgó kis rágcsálóval nem szívesen találkoznék.)

Némi kutatás után, megtudtuk, hogy a házi egér, vagy laboratóriumi egér tudományos neve: „Mus musculus”. Ez szerintem meglepő, de szép név.

Két hónap, azaz nagyjából nyolc hét alatt ivarérettek. A vemhességi idejük 20 nap, azaz nagyjából három hét.

Ami elborzasztott, egy egér párnak évente ezer(!!) ivadéka is lehet! Az rengeteg! Kirázott a hideg attól is, amikor jobban belegondoltam, hogy „az emberekhez közel lakik, akikkel kommenzalista, azaz asztalközösségi kapcsolatot tart fenn”. (Wikipédia) Az asztalközösség úgy jelent meg lelki szemeim előtt, hogy szemben ülünk egymással, és együtt reggelizünk.

Rémálmomban se jöjjön elő. Köztudottan nem szeretem az egereket. Erről már beszámoltam itt.

Ennyi okosodás után számolni kezdtünk. Mi így képzeltük el: egérkék megkapták az oltást. Aztán szaporodtak, nagyjából három hét múlva kisegerek születtek. Azok körülbelül nyolc hét alatt ivarérettek lettek, három hét múlva jöttek az unokák... Így haladtunk tovább, tovább ujjunkon számolgatva a generációkat.

house-mouse-5043031_1920.jpg

(Most jön egy kis matek, hogy kérdésünkre választ kapjunk.)

Legoptimálisabb esetben:

Oltás

Gyerek: 3 hét

Unoka: 8+3=+11 hét

Dédunoka: +11 hét

Ükunoka: +11 hét

Augusztus 14-től visszaszámolva, akkor, ha februárban adták az oltást, most nagyjából a dédunokánál tartunk. (Remélem jól számoltam.) A „több nemzedék” mit fed? Egy, kettő, sok (=több)?

Jó, nyilván egy kicsit pihent vagyok, és munkaidőben nagyon ráértünk, de valóban kíváncsiak lettünk hol tarthat az egér szaporulat.

(Az ükunokához szinte kilenc hónap kell.)

https://www.origo.hu/nagyvilag/20200812-kronikus-betegsegek-es-allergiak-eseteben-az-orosz-vakcina-nem-javasolt.html

https://www.agronaplo.hu/szakfolyoirat/2014/09/allategeszsegugy/minden-amit-ragcsalokrol-tudni-kell

PJudit

Képek forrása: Pixabay

süti beállítások módosítása