Hogyan legyünk "igazak"?
2019. december 01. írta: Judit.P

Hogyan legyünk "igazak"?

advent1.jpg

 

Nem szándékozom adventi naptáram mind a 24 idézetéről írni, de a mai üzenet értelmezése kisebb családi vitát váltott ki.

„Már nem az a fontos, hogy igazam legyen, hanem hogy igaz legyek.” (Pál Ferenc)

 

A mondat első felével nem volt gondunk, inkább a második fele, az „igaz” definiálásával kapcsolatban voltak kétségeink.

A témáról laikusként beszélgettünk:

- Szerintem például az „igaz”, aki betartja a 10 parancsolatot, és ezt bevállalva éli az életét. Nem hazudik, nem sumákol. Megvan a hitrendszere, és az irányítja. Persze ez a hitrendszer jó. Ezt pedig a 10 parancsolat fedezi.

- Nem a hitrendszer szerint kell élni, hanem az erkölcsi normák szerint.

- Nem tudtam ilyen szépen megfogalmazni. De hasonlóan gondoltam. Persze én sajnos nem az erkölcsi normám szerint élek.

Mi van akkor, ha az erkölcsi normád megengedi, hogy hazudj, lopj, vagy akár ölj? Akkor, ha eszerint élsz, igaz ember vagy? Ezért kellene az erkölcsi normához valami támpont. Ez lenne szerintem a 10 parancsolat. De mi van vészhelyzetben, háborúban?

Ki definiálja az erkölcsi normát? Nem biztos, hogy a papoknak hiszek.

- Az internet szerint, van olyan, hogy objektív erkölcsi rend.

- Van hát. Az emberek által elfogadott erkölcsi rend. Nem az egyházé, vagy a politikusoké. Ez nagyban megegyezik a 10 parancsolattal. Hiszen az is abból lett átvéve.

Az erkölcsi norma, az az emberek által elfogadott erkölcsi elvárás.

- Honnan tudod?

- Gondolom. Keress rá a neten.

- Épp keresgetek. „Az igaz ember hitből él.” Azt írja.

- És a nem hívő ember?

- A hit nem vallás szerintem. Hiszünk sok mindenben. Vallástól függetlenül.

- A vallás hitre épül, de nem minden hit vallás.

- „s az iskolába menvén, a járda peremén, hogy ne feleljek aznap, egy kõre léptem én,” (Radnóti Miklós) 

- „És én hiszek hiszek hiszek apámban.”

 

A 30 éves véleménye:

- Hát ez egy nagyon bonyolult idézet. Sokféleképpen lehet értelmezni. Pontosan nem tudom megfogalmazni. Nem kell mindig igazadnak lenni, de élj aszerint, amiket vallasz. Ez most hülyén hangzik, de nekem valami hasonlót jelent.

 

A 68 éves véleménye:

A mai világban már nem működik az igaz ember, a tisztesség, lelkiismeretesség, alázat. Biztos van az „igaz emberre” definíció, de én így gondolom. 

Ma, ebben a pénzsóvár, hajhász világban nem könnyű ilyen embert találni. Ennek eldöntése nagyon nehéz, mert ha ezt gondolod valakiről, az változhat, hiszen mi is változunk. Alkalmazkodni kell a világ alakulásához.

Már sajnos nem működik, ha megdobnak kővel, dobd vissza kenyérrel tanítás. Ma már fél téglával vagy ekrazittal kell válaszolni.

Szomorú, de én így látom. Nehéz kérdés ez.

 

A Wikipedia szerint:

Az erkölcs fogalma alatt egy adott társadalom által régebbi tapasztalatok alapján összegyűjtött és helyesnek ítélt viselkedési szabályok összességét értjük.

Más megfogalmazás szerint az erkölcs azon elvek összessége, amelyek a helyes és helytelen, a társadalmi jó és rossz megkülönböztetését segítik a cselekvés szintjén.

A közösségi szinten elfogadott úgynevezett közerkölcs szabályai társadalmi csoportonként, kultúránként, országonként, régiónként változnak.

A hit ismeretelméleti értelemben kijelentések, elméletek olyan elfogadását (vagy tagadását) jelenti, melyek közvetlen és azonnali igazolása semmilyen módon – sem érzékileg, ill. tágabb értelemben tapasztalatilag, sem  logikailag – nem lehetséges. Az elfogadás tehát a teljes „racionális” bizonyítás hiányában, esetleg – de nem feltétlenül – annak ellenére történik.

süti beállítások módosítása