Katás Bt-m van, hogyan tovább?
2022. július 22. írta: Judit.P

Katás Bt-m van, hogyan tovább?

Főállás mellett katás bt beltagjaként is dolgozom.

Nem „bújtatott” munkaviszony, nem fiktív számlázás, nem adócsalás, különböző, munkáltatómtól független cégeknek végzek szolgáltatást. (Sajnos nem is milliókat számlázom, hanem lényegesen kevesebbet.)

Alakuláskor átnéztem a lehetőségeket, és ez volt a „legolcsóbb” törvényes választás.

Most jól betett cégemnek, jövedelmemnek a KATA új adótörvénye.

Fogalmam sincs, hogyan tovább? Az egyéni vállalkozóknak különféle alternatívákat ajánlanak, de a cégekkel kapcsolatban hiába kerestem, nem találtam jó ötletet, pedig rengeteg cikket elolvastam ezzel kapcsolatban.

question-mark-gd57ee1464_1920.jpg

Átléphetek a társasági adó hatálya alá. Figyelembe véve, hogy kevés a költségem, sok lenne az adó, és lényegesen kevesebb a jövedelem, hisz én nem a „pénztárhalmozó” vállalkozók közé tartozom, hanem szeretem, ha a pénztár rendben van, és leadózom amit kell. Jobb nyugodtan aludni.

KIVÁ-snak sem éri meg lennem, számításaim szerint ez drágább, mint az előző verzió.

Lehetnék egyéni vállalkozó. Nagyon ajánlják az átalányadózást, amiről már 2021 decemberében ezt írta a bkik.hu:

Az átalányadózás szabályai 2022-től jelentősen egyszerűsödnek és mint adózási lehetőség is olcsóbbá válik reális alternatívát kínálva ezzel sok jelenleg KATA adózást választók számára.”

Számolgattam, ez se olcsó, de olcsóbb, mint a fentiek. (Feltéve, hogy jól számoltam.)

Akkor legyek egyéni vállalkozó! De hogyan?

Először a Bt-t meg kell szüntetnem. Egyszerre nem lehetek bt beltag, és egyéni vállalkozó is.

Létezik egyszerűsített végelszámolás. (A kapcsolatos teendőket nem részletezem, csak néhányat kiemelek belőlük.)

Nincs ügyvédi költség. Nem kell hozzá könyvvizsgáló. Talán. (Na jó, néha kell, néha nem a cikkek szerint. Én az utóbbi verziót választom, szerintem az az igaz, tehát nem kell!)

Az egyszerűsített végelszámolás kezdőnapját megelőző nappal egy TEVÉKENYSÉGET lezáró bevallást kell készíteni, amit 30 napon belül kell beadni a NAV felé. Szerintem utána NEM dolgozhatok, NEM számlázhatok, hiszen lezártam a tevékenységemet.

150 napon belül az eljárás befejezéséről szóló T201T adatlapot és a cégbíróságnak küldendő dokumentumokat is be kell nyújtani.

Ez ugyebár testvérek között is 5 hónap, de még nincs vége a várakozásnak.

Az információkat tovább olvasva, értelmezésem szerint, (ami nem biztos, hogy jó, hiszen laikus vagyok,) az egyszerűsített végelszámolás befejezése a 211. napon történik meg. Akkor vagy befejeződik a végelszámolás, és a cég él tovább, (ha valamit nem jól csináltunk), vagy törlik a céget. Ez összesen nagyjából 7 hónap.

Utána lehet belőlem átalányadózó egyéni vállalkozó.

De mit csinálok a 7 hónap alatt? Hogy végzem el a szokásos külön munkákat? Hogy számlázom, és hogyan fizetik ki? Sehogy? Akkor kár az egyéni vállalkozást kiváltanom, úgyse lesz már kinek számláznom, hisz a partnereim keresnek helyettem a több hónap alatt másik számlaképes vállalkozót.

Plusz jövedelmem megszűnik, árak nőnek, rezsi nő, gyerekek enni szeretnének, ruha is kell… életünk fejre áll és becsődöl. (Ebben az esetben nem előre megyek, hanem…)

Ideje felkeresnem egy könyvelőt. (Eddig nem volt, hisz „katásnak nem kell könyvelő!”) Na jó, ez utóbbi mondat csak vicc. Van könyvelőm, de pillanatnyilag neki sincs jobb ötlete.

A kérdés továbbra is aktuális: HOGYAN TOVÁBB?

PJudit

Fotó forrása: Pixabay

süti beállítások módosítása