Ez a KATA ismét kiakasztott!
2020. február 24. írta: Judit.P

Ez a KATA ismét kiakasztott!

Na nem a lányomról beszélek, hanem a „kisvállalkozások tételes adójáról”, ismertebb becenevén a KATÁ-ról.

 

 kata3.jpg

Sajnos már több „extra” katás vállalkozással kerültem kapcsolatba, a törvényt elölről, hátulról kénytelen voltam áttanulmányozni miattuk, még az apró betűs részeket is. Azóta, bevallom, nem kedvelem ezt az adózási formát. A közelemben, ha valaki megemlíti, hogy katás vállalkozó, nekem sürgősen máshol akad dolgom.

Most azonban behúztak a csőbe!

Az utóbbi három napban két egyéni vállalkozó is megkeresett a 2019 évi kata bevallásával kapcsolatban.

Az első megkért, hogy készítsem el és adjam be a nyomtatványt. Kedves ismerősöm lánya, mit tehettem, elvállaltam. Azt kikötöttem, hogy csak ezt vállalom. Amikor megkaptam a számlatömbjét, akkor derült ki számomra, hogy 2019-ben kezdte a vállalkozását. Rögtön beugrott, hogy egy kezdő vállalkozónak mennyi minden teendője van. Több helyre is be kell jelentkeznie. Nyilván ezeket a lány nem csinálta meg, hiszen nem is tudott róluk.

Honnan is tudná, amikor a katáról az a hír járja, könyvelő sem kell hozzá, olyan egyszerű. Elég bevételi nyilvántartást vezetni, annak meg kiválóan megfelel a számlatömb. Úgyhogy, bár csak a bevallásban egyeztünk meg, lelkiismeretem nem engedi, hogy ne soroljam fel majd az elmaradt teendőket is, és ne segítsek azok elvégzésében. Így nyakamba szakadt némi plusz munka. Pedig van elég egyébként is.

A másik telefonáló már tettre készebb volt, neki látott önállóan a bevallás letöltésének, és kitöltésének. Ekkor érte a váratlan meglepetés. Hiába ügyelt a „ne lépd át a 12 millió forintos határt” figyelmeztetésre, arról nem volt tudomása, hogy ha év közben alakul, ezt az értéket arányosítani kell. Átlépte az adómentes részt, és megdöbbent, hogy adófizetése keletkezett. Ezért kért segítséget. Nála is belép a sok-sok pótolni való bejelentés. Még egy púp a hátamra!

Ő egyébként egy NAV által küldött pár oldalas papírt lobogtatott, hogy ebben minden benne van, és ami nincs, az nem is kellhet. Tartok tőle, hogy az adóhivatal csak a NAV irányában elvégzendő teendőkről értesítette.

Nem gondoltam, hogy így bedőlnek emberek a „katásoknak nem kell könyvelő” szövegnek. Elég lett volna az internetes keresőbe beírni a fenti mondatot, és meggyőződhettek volna, hogy ez a hiedelem mennyire nem igaz.

Úgyhogy most szeretném felhívni a fenti hitben élő, vállalkozó szellemű emberek figyelmét, ha katás egyéni vállalkozást alapítanának, előtte saját érdekükben feltétlenül beszéljenek könyvelővel. (Ez nem a reklám helye, magamat nem ajánlom, én ma ismét eldöntöttem, többet katást nem vállalok!)

Aki pedig még saját maga „könyvelője”, az ne feledje, február 25-e a kata bevallás határideje!

PJudit

 

süti beállítások módosítása